شکاف خرده‏‏‌فروش‌ها و مصرف‌کنندگان در استفاده از متاورس

انتشار: 1401-09-28 10:09:41
دسته‌بندی: مقالات آموزشی
نکات مدیریتی
شماره روزنامه: 5625
تاریخ چاپ: 1401/09/28
شماره خبر: 3927112
مترجم: مريم رضايي منبع: My Customer یک نظرسنجی جدید از 100 خرده‌‌‌فروشی برتر در بریتانیا، نشان می‌دهد با اینکه تکنولوژی متاورس در اولین روزهای عمر خود به سر می‌‌‌برد، به‌‌‌شدت در این بخش فراگیر شده و پیش‌بینی می‌شود استفاده از آن در سال‌های آینده، به صورت فزاینده افزایش یابد.

از میان خرده‌‌‌فروشی‌‌‌هایی که در نظرسنجی شرکت کردند، 12‌درصد اعلام کردند که در حال حاضر از این تکنولوژی مجازی استفاده می‌کنند و 39‌درصد هم مدعی شدند که در حال برنامه‌‌‌ریزی برای استفاده از آن در آینده‌‌‌‌‌‌اند.
جالب است که این ارقام، در حوزه‌‌‌های مشخصی از خرده‌‌‌فروشی به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌‌‌یابد. متاورس در میان برندهای سبک زندگی و سرگرمی بسیار محبوب شده، به‌‌‌طوری که 14‌درصد آنها در حال حاضر از آن استفاده می‌کنند و 52‌درصد قصد دارند در آینده سراغ آن بروند.
اما متاورس چگونه در خرده‌‌‌فروشی کاربرد دارد؟ متاورس که بعد از تغییر برند شرکت فیس‌‌‌بوک به متا در اکتبر 2021 رواج یافت، یک دنیای مجازی است که مردم در آن زندگی، کار، خرید، یادگیری و تعامل می‌کنند و همه اینها وقتی روی مبل خانه‌‌‌شان نشسته‌‌‌اند، امکان‌‌‌پذیر است.
در خرده‌‌‌فروشی، متاورس روشی برای برندهاست تا با مصرف‌کنندگان خود تعامل کنند.
اما شاید بزرگ‌ترین نقطه قوت آن، امکان جمع‌‌‌آوری داده‌‌‌های شخصی کاربران برای شکل دادن استراتژی‌‌‌های مرتبط با تجربه/ خدمات مشتری باشد.
در واقع، بیش از نیمی از خرده‌‌‌فروشی‌‌‌هایی که در نظرسنجی شرکت کردند، بر پتانسیل کاربرد متاورس در تبلیغات هدفمند (54 درصد) و تجربیات شخصی‌‌‌سازی شده (51 درصد) تاکید دارند.
فراگیری استفاده از متاورس، نشان‌‌‌دهنده روندی در بخش خرده‌‌‌فروشی است که برندهای بیشتری را به سمت دیجیتالی شدن، به عنوان ابزاری برای توسعه ارزش و آگاهی، سوق می‌دهد.
 این موضوع را نظرسنجی مذکور هم تایید کرد، به‌‌‌طوری که 30‌درصد پاسخ‌‌‌دهنده‌‌‌ها خودشان را «نوآور» یا «پذیرندگان اولیه» تکنولوژی‌‌‌های جدیدی می‌‌‌دانستند که با مصرف‌کننده سروکار دارند.
 شکاف خریدار و فروشنده
از آنجا که متاورس فرصت‌‌‌های بی‌شماری را در اختیار خرده‌‌‌فروش‌ها قرار می‌دهد، روش‌هایی که آنها برای مواجه شدن با این تکنولوژی مورد استفاده قرار می‌دهند، در موفقیت‌‌‌شان بسیار مهم و حیاتی است.
تحقیقات نشان داده روش‌های اصلی که خرده‌‌‌فروش‌ها متاورس را مورد استفاده قرار می‌دهند، عبارتند از بازاریابی (35 درصد)، مشارکت و تعهد (31 درصد)، و باشگاه‌‌‌ها و جوامع (29 درصد) این در حالی است که فقط 27‌درصد آنها تجربیاتی مثل بازی، رقابت و کلاس‌‌‌های مجازی ایجاد می‌کنند.
به هر حال، بین این آمارها و چگونگی استقبال مصرف‌کنندگان از این تکنولوژی مجازی، یک عدم‌تطابق جدی وجود دارد؛ یعنی خرده‌‌‌فروش‌ها اهمیت بازاریابی را بسیار بیش از حد ارزیابی می‌کنند و اهمیت تجربیات مشتری را دست کم می‌‌‌گیرند.
تعداد قابل‌توجهی از مصرف‌کنندگان (72 درصد)، «تجربه» را کاربرد اصلی متاورس می‌‌‌دانند و بعد از آن، سرگرمی (70 درصد)، بازاریابی (67 درصد) و باشگاه‌‌‌ها و جوامع (65 درصد) قرار می‌گیرد.
این شکاف بین مصرف‌کنندگان و خرده‌‌‌فروشان، می‌تواند نگرانی بزرگی برای برندهایی باشد که می‌‌‌خواهند متاورس را در استراتژی‌‌‌های تجربه مشتری خود بگنجانند، چون اشتباه رفتن در این مسیر، می‌تواند به اعتبار یک خرده‌‌‌فروش در دنیای متاورس، آسیب بزند و اثر منفی دومینویی در فعالیت‌‌‌های آن در کانال‌‌‌های دیگر هم داشته باشد.
همان‌طور که گفته شد، بزرگ‌ترین دارایی که متاورس می‌تواند در اختیار خرده‌‌‌فروش‌ها قرار دهد، داده‌‌‌های مشتریان است و از آنجا که نمی‌توان انکار کرد هر چه داده‌‌‌ها بیشتر باشد،
برندها می‌توانند تجربیات شخصی‌‌‌سازی ‌‌‌شده‌‌‌تر و متناسب‌‌‌سازی شده‌‌‌تری ارائه کنند، چنین چیزی بدون مشکل نخواهد بود.
پاندمی و شدت روند دیجیتالی شدن بعد از آن، به این معنی است که بیشتر برندها همین الان هم در محیط‌‌‌هایی که غنی از داده هستند فعالیت می‌کنند و با حجم اطلاعاتی که از مشتریان به دست می‌‌‌آورند، دست و پنجه نرم می‌کنند.
بنابراین، لازم است که سازمان‌ها قبل از تصمیم‌گیری در مورد استفاده از متاورس، زیرساخت‌‌‌ها و منابع کافی برای پردازش و دسترسی آسان به داده‌‌‌ها را در اختیار داشته باشند.
حوزه دیگری که جای نگرانی دارد، حفظ حریم خصوصی اطلاعات شخصی مشتریان است. و با اینکه خرده‌‌‌فروش‌ها به درستی امنیت سایبری (54 درصد) و حفاظت از داده (43 درصد) را دو ریسک بزرگ قانونی در متاورس می‌‌‌دانند، تحقیقات نشان می‌دهد به طور کلی، حفاظت و حریم شخصی داده‌‌‌ها، دیگر مثل گذشته برای برندها اهمیت ندارد، به‌‌‌طوری که فقط 21‌ درصد پاسخ‌‌‌دهندگان، الزام‌‌‌آور بودن این قوانین را یک اولویت سازمانی مهم می‌‌‌دانند.
موضوع دیگری که در این گزارش عنوان شده، اثر متاورس بر مسائل زیست محیطی است. به هر حال، در این مورد بین خرده‌‌‌فروش‌ها دودستگی وجود دارد. با اینکه 20‌درصد آنها معتقدند به‌دلیل کاهش تقاضا برای کالاهای فیزیکی، متاورس می‌تواند آثار زیست محیطی کمتری داشته باشد، 18 درصدشان می‌‌‌گویند وابستگی بیشتر به مراکز داده، خودش یک مشکل برای محیط‌زیست است.
همچنین خرده‌‌‌فروش‌ها در مورد اهمیت متاورس در بلندمدت، با هم اختلاف‌نظر دارند. تقریبا دو‌سوم آنها (61 درصد) فعلا برنامه‌‌‌ای برای استفاده از آن ندارند و 85‌ درصد هم فکر می‌کنند متاورس هیچ وقت به اندازه فروشگاه‌‌‌های فیزیکی، وب‌سایت‌‌‌های خرده‌‌‌فروشی، فضاهای بازار آنلاین، رسانه‌‌‌های اجتماعی و طرح‌‌‌های مشوق و وفاداری مشتری، اهمیت نخواهد داشت.
اگر پیشرفت‌‌‌های تکنولوژیک نسل بعدی، همان ماشین زمانی نباشد که فیلم‌‌‌ها و کتاب‌‌‌های علمی-تخیلی سال‌ها به ما وعده داده‌‌‌اند، هیچ‌‌‌کس نمی‌تواند به طور دقیق پیش‌بینی کند که متاورس چه نقشی در بخش خرده‌‌‌فروشی خواهد داشت.
اما چیزی که با قطعیت می‌توان گفت این است که متاورس پلتفرمی است که به سرعت در حال رشد است و برخی از بزرگ‌ترین و پولدارترین شرکت‌های دنیا از آن حمایت می‌کنند. مثل هر سرمایه‌گذاری دیگری در تکنولوژی‌‌‌های جدید، سازمان‌ها ابتدا باید زیرساخت‌‌‌ها و محدودیت‌های خود را بشناسند یا با ریسک اضافه کردن یک ابزار گران‌‌‌تر و پیچیده‌‌‌تر که تیم‌‌‌های آنها نمی‌توانند بهره‌‌‌برداری کاملی از آنها داشته باشند، مواجه شوند.


 
اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی