مدیریت خدمات چابک براساس چارچوب ITIL4

مدیریت خدمات چابک براساس چارچوب ITIL4
توضیحات دوره :

طی سالیان گذشته، موضوع خدمات فناوری اطلاعات در کشورمان، فراز و نشیبهای بسیاری را سپری نموده است. از یکسو اقدامات موثری در بستر سازی و سازماندهی سیستمهای پایه انجام شده و از سوی دیگر نگرش برنامه محور مناسبی در جریان تحولات در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد گردیده است. گسستگی اطلاعات و نظامهای مدیریتی از یکسو و کمبود انسجام در زیر حوزه های برنامه ریزی، امنیت و توسعه مدیریت، فرصتهایی را در اختیار برنامه ریزان قرارداده تا با استفاده از فناوری اطلاعات، نسبت به مدیریت موثر حوزه برنامه ریزی، یکپارچه سازی حوزه های تخصصی و پشتیبان و مدیریت خدمات اقدام نمایند.
یکی از این بخش ها، بخش مدیریت خدمات فناوری اطلاعات می باشد که در صورت اجرای درست آن براساس ITIL، در سازمان می تواند سازمان را به سمت کاهش شدید هزینه های اضافی و حتی درآمدزائی پیش ببرد. در واقع بکارگیری و پیاده سازی صحیح ITIL در سازمان می تواند نقش  مهمی در توانمندسازی سازمان و بهبود کیفیت خدمات سازمان ایفا نماید.
تاریخچه ITIL به موسسه AXELOS بازمی گردد که در بسیاری از زمینه های مدیریتی به جمع آوری و تدوین تجارب برتر یا همین بهترین روش ها (Best Practice) اقدام نموده است. یکی از مهمترین تجارب برتر در حوزه مدیریت خدمات یا سرویس های فناوری اطلاعات، مجموعه ای می باشد که با عنوان کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات یا Information Technology Infrastructure Library در اختیار سازمان ها قرار گرفته است. در واقع ITIL مجموعه‌ای از تجارب برتر مدیران موفق فناوری اطلاعات در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف در سراسر دنیاست که برای مدیریت زیرساخت‌های IT و به منظور دریافت بهترین ارزش از آن‌ها با درک اینکه چه نقش‌ها، سیاست‌ها، راهبردها، فرایندها و کارکردهایی برای این مدیریت باید در نظر گرفته شود، طراحی شده است. این چارچوب تقریباً در تمامی حوزه‌های مدیریت فناوری اطلاعات به صورت کلی و جزئی قابل پیاده‌سازی و استفاده است و تجربه ثابت نموده به کار بستن آن موجب بهبود عملکرد و اثربخشی حوزه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات خواهد شد.
ITIL مخفف Information Technology Infrastructure Library (کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات) است که چارچوب یکپارچه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) می باشد. ITIL 4 جدیدترین نسخه منتشر شده از AXELOS، با رویکردی جدید، راهبری و پشتیبانی سازمان در نقشه راه تحول دیجیتال مبتنی بر Industry 4 را بیان می کند. این رویکرد شامل مدل عملیاتی دیجیتال (Digital Operating Model) برای ارائه و پشتیبانی محصولات و خدمات بر پایه IT می باشد. همچنین رویکرد یکپارچه با سایر چارچوب ها و استانداردهای مطرح حوزه IT نظیر Lean، Scrum، DevOps و … از دیگر تفاوت های رویکرد ITIL 4 است.


این دوره با سرفصل های تعریف شده ارائه خواهد شد .
البته محتوی ارائه شده در هر فصل متناسب با نیازمندی های سازمان مورد نظر و ملزومات حوزه کاری آن سازمان شخصی سازی خواهد شد .


سرفصل ها :
شناخت مفاهیم کلیدی مدیریت خدمات
بررسی تفاوت ITIL-V3 و ITIL4
بررسی ارتباط ITIL4 و رویکرد های چابک (مانند Lean-Scrum-DevOps)
تعریف خدمت، سودمندی و ضمانت خدمت، مشتری و کاربر خدمت
تعریف مدیریت خدمات و حامی خدمت
مرور مفاهیم کلیدی ایجاد ارزش در خدمت
تشریح مفاهیم کلیدی روابط سرویس
درک اصول ITIL  در مدیریت خدمات
بررسی چهار بعد مدیریت خدمات
درک هدف و اجزای سیستم ارزش سرویس خدمات ITIL
درک فعالیت های زنجیره ارزش خدمات و نحوه اتصال آنها
توصیف ورودی ها، خروجی ها و اهداف هر یک از فعالیت های زنجیره ارزش
تحلیل سیستم ایجاد خدمت ارزشمند در ITIL4
بررسی کاربردی 14 فرآیند مدیریت عمومی در ITIL4
بررسی 17 فرآیند مدیریت خدمات در ITIL4
بررسی کاربردی 3 فرآیند مدیریت فنی درITIL4


ساعت و زمان برگزاری با توجه نیازمندی و اعلام سازمان مورد نظر قابل برنامه ریزی بوده و حداکثر ظرفیت دوره 15 نفر است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش می توانید با شماره های 42710175-42710189-021 در ارتباط باشید.
باسپاس
مدیریت توسعه دانش  گروه رسانه ای دنیای اقتصاد