لیتل مارکت باکس: تحولی در بازارهای سنتی با یک فروشگاه آنلاین

انتشار: 779-07-23 14:15:25
دسته‌بندی: مقالات آموزشی
مترجم: مریم مرادخانی منبع: Women Of Influence, Global News : «شاندا بلک‌‌‌لاک» و «جولیانا تن» دو فروشنده در بازار محصولات کشاورزی ساسکاتون کانادا بودند. سال‌ها همه چیز خوب پیش می‌‌‌رفت تا اینکه مشکلی پیش آمد: قرار بود محل بازار تغییر کند اما مشخص نبود که کجا. و پس از مدتی بازار تعطیل شد. همین باعث شد این دو تصمیم بگیرند فروشگاه خودشان را تاسیس کنند. فروشگاه آنلاین محصولات کشاورزی به نام Little Market Box. شاندا می‌‌‌گوید: «زندگی ما به بازار وابسته بود. بازار محصولات کشاورزی، شیوه زندگی ماست. ما برای تفریح آنجا نبودیم. ما گله‌‌‌ای با هزاران راس دام داریم. به جایی نیاز داشتیم که محصولاتمان را بفروشیم». همان موقع، این سوال برایشان پیش آمد: چطور از افراد و خانواده‌‌‌هایی که زندگی و امرار معاششان به این بازار وابسته است حمایت کنیم؟ و ایده وب‌سایت به مرور در ذهنشان شکل گرفت. Little Market Box یک پلت‌فرم آنلاین است برای خرید محصولات کشاورزی با تمرکز بر فروش محصولات محلی و موفقیت تولیدکنندگانی که عاشق کارشان هستند، مثل غذا دادن به حیوانات، کاشت و برداشت محصول یا صبح زود از خواب بیدار شدن برای پخت نان تازه.

این پلت‌فرم علاوه بر این‌‌‌ها، به مشتری‌‌‌ها غذای تازه و در دسترس عرضه می‌کند، بدون محدودیت زمانی و شکایت‌‌‌های مربوط به بسته‌‌‌بندی که معمولا در بازارهای سنتی وجود دارد. جولیانا از بچگی کار می‌کرد. وقتی کلاس سوم بود، در رستوران پدر و مادرش ظرف می‌‌‌شست. آنقدر کوچک بود که باید سبد شیر را زیر پایش می‌‌‌گذاشت تا قدش به سینک برسد. شاندا در سن پایین در خواربارفروشی پدربزرگ و مادربزرگش در شهری کوچک کار می‌کرد، سپس در مغازه لباس‌‌‌فروشی مادرش مشغول به کار شد. برای این دو، مسیر رسیدن به کارآفرینی، یکسان نبوده. جولیانا مشغول درس خواندن بود که تصمیم گرفت کمی به خودش استراحت بدهد. استراحتی که به گفته خودش، بیشتر از آنچه فکرش را می‌کرد طول کشید. یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای او به گفته خودش، راه‌‌‌اندازی دو شرکت در کاناداست بدون آنکه هیچ آموزش رسمی‌‌‌ای در زمینه کسب و کار دیده باشد یا به طور رسمی، سرمایه‌‌‌ای جذب کرده باشد. او می‌‌‌گوید: «خیلی کیف می‌دهد یک ایده داشته باشی و با منابع محدود، اجرایش کنی و آنقدر رشدش دهی تا برای تو و خودش، ثمر دهد. ما شرکت شکلات‌سازی‌مان (آن یکی کسب و کارم) را فقط با 300 دلار راه انداختیم». شاندا اما از ابتدا عاشق این بود که مسیر خودش را برود. او می‌‌‌گوید: «از آزادی و طی کردن مسیر خودم واقعا لذت می‌‌‌برم. من آدم کار کردن برای دیگران نیستم». او حالا از اینکه کسب و کار خودش را دارد راضی است و بزرگ‌ترین دستاوردش، رابطه‌‌‌ای است که با ‌‌‌مشتری‌‌‌ها و تولیدکننده‌‌‌هایشان دارد. جولیانا پیش از آنکه وارد این حوزه شود، ابتدا در بازار محصولات محلی یک غرفه داشت. خودش می‌‌‌گوید جسورانه‌‌‌ترین اقدامش این بوده که یک روز بدون آنکه هیچ تجربه‌‌‌ای در زمینه شکلات‌‌‌سازی داشته باشد، یک غرفه شکلات برای خودش گرفت.
 او می‌‌‌گوید: «شعار خواهرم این است که بپر! بعد در مسیر، برای خودت چتر نجات بساز. این کمک می‌کند سریع، یاد بگیری و خودت را تطبیق دهی. وقتی در عمل انجام شده هستی، هیچ جایی برای بهانه‌‌‌تراشی نیست. این روش برای من که جواب داد.» برای شاندا اما، هیچ حرکتی جسورانه‌‌‌تر از باز کردن فروشگاه آنلاین نبوده. آن هم چند روز پس از بسته شدن بازار سنتی. جولیانا درباره اینکه چه زمانی، وقت راه‌‌‌اندازی کسب و کار است می‌‌‌گوید: «وقتی به راه‌حلی نیاز داشتیم که هیچ کس پیشنهادش نمی‌‌‌داد، فهمیدم وقت آن رسیده که کسب و کار خودمان را راه بیندازیم. من یک دوست بسیار مشتاق داشتم (شاندا)، که بعدها شریک کارم شد و این هم بی‌‌‌تاثیر نبود». البته فروش آنها منحصرا آنلاین نیست. آنها فروشگاه فیزیکی دارند که مشتری‌‌‌ها می‌توانند به صورت حضوری خرید کنند. جولیانا می‌‌‌گوید: «این روزها خیلی از آدم‌‌‌ها آنلاین هستند. هدف ما این بود که این ترند جدید، یعنی خرید و فروش آنلاین را وارد بازار محصولات کشاورزی کنیم.» این دو قصد دارند با بازگشایی فروشگاه‌‌‌های جدید، چالش‌هایی که بازار سنتی با آن مواجه بود را رفع کنند. به گفته آنها، یکی از ایرادات بازار سنتی محصولات کشاورزی این است که این بازارها معمولا در یک زمان مشخص آغاز می‌‌‌شوند و ساعاتی که دایر هستند، محدود است. خیلی از مردم کار می‌کنند و این امکان را ندارند که از این بازارها خرید کنند. فروشگاه‌‌‌ها و وب‌سایت آنها این مشکل را حل کرده. حالا مشتری، هر زمانی که بخواهد می‌تواند محصولات کشاورزی و دامی تازه خریداری کند. اقدام این دو، اخیرا مورد توجه بسیاری از نشریات و خبرگزاری‌‌‌ها قرار گرفته. آنها ماه پیش از بانک سلطنتی کانادا (RBC) جایزه برترین زنان کارآفرین را دریافت کرده‌‌‌اند. این جایزه به زنان تاثیرگذاری تعلق می‌گیرد که دستاوردهای بزرگی دارند. دو سال از تاسیس کسب و کار آنها گذشته. ارزش آن در سال اول به حدود یک میلیون دلار رسیده. آنها امید دارند که این مبلغ در سال دوم افزایش یابد. گرچه بلافاصله پس از افتتاح فروشگاه‌شان، پاندمی کرونا اتفاق افتاد اما آنها کماکان توانستند با نوآوری و تقویت فروشگاه آنلاین، محصولات را از شهر و حومه تهیه کرده و در اختیار مشتری‌‌‌ها قرار دهند. شاندا معتقد است هیچ‌کدام از این موفقیت‌‌‌ها بدون تلاش بی‌وقفه و اشتیاق کارکنانشان حاصل نمی‌‌‌شد. او می‌‌‌گوید: «اصلا فکرش را نمی‌کردم که فعالیت‌های ما مورد توجه قرار بگیرد. ما فقط دو دختر هستیم که داریم کارمان را در ساسکاتون می‌‌‌کنیم و اینکه حالا همه در کانادا ما را بشناسند، باورکردنی نیست.» آنها اخیرا تصمیم گرفته‌‌‌اند کسب و کارشان را گسترش دهند و به دنبال کمک به کسب و کارهای ساسکاتون در فروش محصولاتشان هستند. در حال حاضر حدود 100 فروشنده با این شرکت همکاری می‌کنند و لیست بلندبالایی از فروشنده‌‌‌ها نیز قصد دارند به آنها ملحق شوند. شاندا و جولیانا امید دارند که تا آغاز سال نو، در محلی نزدیک مرکز شهر مستقر شوند و تا مارس، کاملا جابه‌جا شده باشند. آنها همیشه در حال ترسیم دوباره رویایشان هستند و هر اقدامی می‌کنند، برای رسیدن به آن رویاست.


 
اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی