برندگان نهایی کسب‌وکار آنلاین / چگونه همه‌گیری کرونا بازار تجارت الکترونیک را تغییر داد؟

انتشار: 779-04-01 10:35:29
دسته‌بندی: مقالات آموزشی
نویسنده: Will Schneider

مترجم: رضا كارزار جدی‌وند r. karzar@gmail. com کسب‌وکارهای آنلاین در سال اول «کرونا» فرصت استثنایی برای توسعه بازار پیدا کردند؛ اما این وضعیت برای آنها به «پیروزی مطلق» تبدیل نشد. محدودیت‌های کرونایی در بازار سنتی، هجوم مشتریان اینترنتی به شرکت‌ها و محصولات را موجب شده است. برنده نهایی تجارت آنلاین برای «اختلال در زنجیره تامین، چالش تحویل کالا و نیاز مشتری به لیست کامل خرید» برنامه دارد.

همه‌گیری کووید‌-19 همه را شگفت‌زده کرد، به‌ویژه صنعت تجارت الکترونیک جهانی را. برندهایی که قبلا سال 2020 را  «سال پیروزی»  خود می‌دانستند، ناگهان مجبور شدند شعار خود را به «سال بقا»  تغییر دهند. در واقع، آمارها نشانگر آن است که در نیمه اول سال 2020، بیش از 15هزار فروشگاه آنلاین بسته شده‌اند! این قضیه، موید این است که محدودیت‌های جهانی شدیدتر و سخت‌تر شده است. زنده ماندن در زمان شیوع کووید، هدف اصلی فروشگاه‌های خرده‌فروشی شده است. در چنین شرایطی چشم‌انداز تجارت الکترونیک - شاید به‌طور همیشگی - تغییر یافته است، این تغییر می‌تواند برای تجارت الکترونیک خوب یا برعکس، بد باشد. در این مقاله، ما قصد داریم نگاهی دقیق‌تر به نحوه تغییر و تحولات پاندمی در بازار تجارت الکترونیک داشته باشیم. ما به چیزهایی نگاه می‌کنیم که باید نگران آنها باشیم و چیزهایی که باید از آنها هیجان‌زده باشیم.
درام زنجیره تامین :چه انتظار می‌رفت و چه شد؟ فروش آنلاین به محض اینکه همه‌گیری در حال گسترش بود، به‌شدت افزایش یافت. فروش  «بی سابقه» تبدیل به یک کلمه پر سر و صدا شد و برای بسیاری از افراد در بازار تجارت الکترونیک با فروش بی‌سابقه‌ای مرتبط شد. اما در حالی که طبق محاسبات به نظر می‌رسید میزان فروش زیاد باشد، زنجیره تامین مختل شد. هیچ‌کس شاهد افزایش موج بزرگی از سفارش‌ها نبود و سوپرمارکت‌ها و مراکز فروش، آماده پاسخگویی به چنین حجم عظیم سفارش‌های آنلاین نبودند. مشکل در این بود که در حالی که تعدادی از فروشگاه‌های آنلاین در سال 2020 عملکرد خوبی داشتند، بسیاری از آنها به دلیل درام زنجیره تامین (و همچنین این واقعیت که برخی از بخش‌ها از کاهش شدید تقاضا رنج می‌بردند) نتوانستند از ظرفیت خود استفاده کنند. علاوه بر این، ما اکنون درنیمه دوم سال 2021 هستیم و زنجیره‌های تامین در بسیاری از بخش‌ها هنوز بهبود نیافته‌اند. تاثیر کووید بر صنعت هنوز احساس می‌شود - که می‌تواند فاجعه احتمالی را برای فروشگاه‌هایی که در حل این مساله عاجز ماندند به همراه داشته باشد. نکته کلیدی که در اینجا باید آموخت، این است که با مراکز اجرایی مورد اعتماد خود کار کنید و در عین حال، در سیستم‌های مدیریت موجودی سرمایه‌گذاری کنید که این امر از ریزش مشتریان شما جلوگیری خواهد کرد. همه‌گیری هنوز به پایان نرسیده است، بنابراین مهم است که راه‌هایی را برای افزایش مجدد تقاضا پیدا کنید.
مسائل و چالش‌های تحویل کالا: بر هیچ کس پوشیده نیست که مسائل مربوط به تحویل کالا آخرین حلقه فرآیند فروش است اما چالش‌های این بخش از قبل از ظهور همه‌گیری هم وجود داشت و باید قبل از به وجود آمدن همه‌گیری کووید بیشتر به آن پرداخته می‌شد. اما مشکلات این بخش مساله‌ای است که هنوز هم بسیاری از مراکز فروش با آن درگیر هستند و چون تحویل کالا به مشتری، به آخرین مرحله فرآیند فروش اشاره دارد، فرآیندی که با سفارش اولیه مشتری شروع می‌شود و با تحویل درب منزل به پایان می‌رسد، آخرین مرحله‌ای هم خواهد بود که مشکلاتش بررسی خواهد شد. این مشکل - متاسفانه - به دلیل افزایش سفارش‌های تجارت الکترونیک آنلاین، در دوران همه‌گیری تشدید شده است. تقاضا برای محصولات وجود دارد اما هنوز راه‌حل معضل آخر کار به دست نیامده است. این مشکل حتی با این واقعیت تشدید می‌شود که هزینه‌های تحویل آخر کار درصد زیادی از کل هزینه خرید را شامل می‌شود. از آنجا که بسیاری از فروشگاه‌های تجارت الکترونیک احساس می‌کنند نیاز به ارسال رایگان کالا به مشتریان‌شان دارند، بنابراین ترجیح می‌دهند خودشان هزینه آخر کار را پرداخت کنند. این در حالی است که این نگرانی برای فروشگاه‌های تجارت الکترونیک وجود دارد که در حال حاضر فشار روی آنها به‌صورت ملموس وجود دارد. با اتصال خرده‌فروشان توسط پیک‌های محلی غیرحرفه‌ای، میزان موفقیت در آخر کار تا حدودی افزایش خواهد یافت اما این راه‌حلی است که باید کمی درباره موفقیت آن در بلندمدت شک داشت.
سرمایه‌گذاری بزرگ‌تر : انتظار می‌رفت هزینه تبلیغات در سال 2020 در نتیجه همه‌گیری مداوم کاهش یابد، اما آمارها نشانگر این است که تبلیغات در آمازون افزایش یافته است؛ زیرا غول خرده‌فروشی آنلاین موقعیت خود را در این بحران تقویت کرده است. به دلیل افزایش تقاضا، نرخ تبلیغات آمازون نیز افزایش داشته است، زیرا فروشندگان بیش از هر زمان دیگری هزینه تبلیغات روی  «کلیک»  را می‌پردازند.  با این حال، سرمایه‌گذارهای بزرگ و برنده واقعی در آینده - به علت ایجاد هیجان در بین فروشندگان آنلاین - برندهایی خواهند بود که با بودجه تبلیغاتی بیشترکار خود را دنبال می‌کنند، همین رویکرد به پتانسیل بازار تجارت الکترونیک به عنوان یک مزیت بازاریابی سودآور تبدیل شده است. تجربیات برند در حال تبدیل شدن به یک قاعده عادی :قبل از همه گیری کووید، عملیات فروش حضوری، برای یک فروشگاه بسیار ساده‌تر از فروش آنلاین و مدیریت وب‌سایتی بود که محصولاتش را می‌فروخت. تئوری رایج این بود که هرچه مشکلات سایت شما کمتر باشد، فرآیند فروش راحت‌تر خواهد بود. مهم نبود که شما یک برند واقعی بوده باشید یا نه. با این حال، کووید به ما چیزهای زیادی درباره نیاز به ایجاد مراکزی که بر اساس اعتماد و ارزش‌های مشترک بنا شده‌اند آموخته است. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد در سال 2021 مصرف‌کنندگان از فروشگاه‌هایی خرید می‌کنند که انتظار دارند  «ارزش‌مدار»  باشند. مشتریان می‌خواهند مشاغلی را حمایت کنند که ارزش قائل شدن به آنها را به عنوان یک هدف مشترک در اولویت قرار دهند. این کار فوق‌العاده هیجان‌انگیز است و به آن معنی است که بازارهای تجارت الکترونیک اکنون می‌توانند بر ایجاد یک سبک و چشم‌انداز منحصر به فرد تمرکز کنند که ارزش‌ها، جامعه و فرهنگ را در اولویت قرار دهند، با انجام این کار، یک تجربه کامل از نام تجاری را ایجاد می‌کنند که مشتریان قادر به خرید از آن مراکز باشند.
تنوع، به عنوان نکته کلیدی کار: یکی از مشاهدات مهم که در سال 2020 به وجود آمد، این بود که در اوج همه‌گیری جهانی، فروشندگان تجارت الکترونیک در آمازون با بیش از 3هزار فهرست کالا، عملکرد بسیار بهتری نسبت به کسانی که دارای کمتر از 1500 لیست بودند، داشتند. دو دلیل برای آن کار وجود دارد:  1- مشتریان به دنبال برندهایی بودند که بتوانند چند محصول را در یک مکان به آنها ارائه دهند. 2- فروشندگان با لیست‌های بیشتر توانستند فروش ضعیف برخی از محصولات را با فروش بالا در برخی دیگر جبران کنند. نکته مهم در اینجا این است که فروشگاه‌های تجارت الکترونیک که در فروش یک یا دو محصول ویژه تخصص دارند، ممکن است بیشتر از کسانی که محصولات متنوعی را به فروش رسانده‌اند، آسیب ببینند. به این ترتیب، مشاغل تجارت الکترونیک می‌توانند در اینجا هیجان‌انگیز باشند. اگر به اندازه کافی هوشیار باشید، باید لیست محصولات خود را متنوع کرده و آنها را با حفظ هویت نام تجاری خود ترکیب کنید، می‌توانید هر زمان که ضربه جدیدی در مسیر تجاری رخ داد، سهم بازار خود را افزایش دهید، فشار را خنثی کنید و جریان نقدی را بهتر تنظیم کنید.


 
اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی