آشنایی با نامولوژی و انتخاب نام برند

انتشار: 1400-05-17 09:37:06
دسته‌بندی: مقالات آموزشی
بنیانگذاران دیجی‌کالا اگر به گذشته برمی‌گشتند، حتما نام دیگری برای برند خود انتخاب می‌کردند. آنها در زمان شروع کسب و کارشان، توسعه به سمت فروش کالاهای غیردیجیتال را پیش‌بینی نکرده بودند. بنیانگذاران تاکسی‌یاب مدتی بعد از شروع کسب‌و‌کارشان به این نتیجه رسیدند که نام مورد انتخاب‌شان، علی‌رغم ظاهری خوب، دارای مطلوبیت کافی نبوده و دردسرساز خواهد شد، بنابراین با تغییر نام به اسنپ، تصمیم‌شان را اصلاح نمودند. برندهایی چون Nike، Pepsi، Panasonic، Adidas، LG و Google نیز از جمله برندهایی هستند که تغییر نام را تجربه کرده و نام قبلی‌شان تقریبا به فراموشی سپرده شده است. اوضاع سایر برندها چگونه است؟ آیا واقعا نام خوبی انتخاب کرده‌اند یا اینکه هنوز زمانش نرسیده است که با نقاط ضعف انتخاب‌شان روبرو شده و دردسرهایش را تجربه کنند؟
بسیاری از کسب و کارها در ابتدای مسیر پراشتباه هستند. طبیعی است. آن‌ها کم‌کم با جذب نیروهای بهتر، کمک گرفتن از مشاوران و استفاده از تجربه‌هایشان، میزان خطا در تصمیم‌های مدیریتی را کاهش می‌دهند. اگر در شیوه‌ تبلیغات‌شان ضعیف عمل کرده‌اند، حالا بهتر می‌دانند که چطور باید تبلیغ کنند، بنابراین مسیر را تغییر داده و تبلیغات‌شان را اصلاح می‌کنند. اما اصلاح برخی تصمیم‌ها به این سادگی نبوده و جز اصلاحات پرهزینه و پردردسر محسوب می‌شود. تغییر نام یکی از پرهزینه‌ترین تصمیم هاست. نمی‌توانیم آنطور که هر سال تبلیغات‌مان را بهبود می‌دهیم، هر سال نیز نام‌ برندمان را تغییر داده و بهبود دهیم. بنابراین منطقی نیست با دانشی محدود در مورد این موضوع کلیدی و مانا تصمیم‌گیری کنیم، ناچاریم از همان ابتدا، بهترین انتخاب ممکن را داشته باشیم، انتخابی که تا برندمان پابرجاست، ما را دچار دردسر و پشیمانی نکند.
دانش نامولوژی، یکی از تخصص‌های برندینگ است که اخیرا در کشور ما مورد توجه کارآفرین‌ها و فعالین برندینگ قرار گرفته است.
نامولوژیست یا مشاور نامولوژی علاوه بر کسب تجربه و دانش در زمینه‌‌های اجرایی و مشاوره‌ی برندینگ، لازم است که به صورت ویژه بر موضوع معماری برند مسلط بوده و علاوه بر آن در زمینه‌هایی چون نامسازی، معیارهای ارزیابی نام برند، شیوه‌های تحقیق نام برند، آواشناسی، روندشناسی، رفتارشناسی، روانشناسی، دیجیتال مارکتینگ و SEO، قوانین و محدودیت‌های ثبت برند، کپی‌رایتینگ و ... دارای تسلط کافی باشد تا بتواند کارآفرین‌ها را در مسیر تصمیم‌گیری دقیق در مورد معماری برند و رسیدن به نامی متناسب، اثرگذار و مانا همراهی نماید.
با توجه به استقبال کارآفرین‌ها و مشاوران برندینگ از یادگیری دانش نامولوژی، مرکز آموزش دنیای اقتصاد، وبیناری با موضوع نامولوژی تدارک دیده است که شامل خلاصه‌ای از کاربردی‌ترین مباحث و نکات نامولوژی بر اساس تجربه‌های داخلی و خارجی است. حمید توکلی، مدرس این وبینار، با تجربه‌ی مدیریت ده‌ها پروژه‌ی انتخاب نام برند از سال 91، نویسنده‌ی کتاب نامولوژی و کارشناس نامولوژی و برندینگ در بیش از 30 برنامه‌ی رادیویی، در این وبینار به مراحل اجرای پروژه‌ی نامولوژی از جمله معماری برند، تهیه‌ی لیست نام، ارزیابی سریع، و تحقیق پرداخته و در کنار آن مباحث تکمیلی از جمله راهکارهای انتخاب نام با در نظر گرفتن صادرات، نکات مهم ثبت برند و ثبت دامنه و... را نیز مطرح خواهد نمود. پاسخگویی به سوالات شرکت‌کنندگان در مورد انتخاب نام برند و شغل مشاور نامولوژی نیز، نقطه‌ی خاتمه‌ی این وبینار خواهد بود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در کارگاه آنلاین نامولوژی به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://lms.donya-e-eqtesad.com/course/7858


 
اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی